Spontankjøp, logistikk og enveisbilletter

Hildes skosamling - fjellstøvlen Falk og
den lettere skoen Cumulus
Nå er påskeferien over, og litt av hvert har skjedd på frøkenfronten. Nå er det rundt seks uker til avspark, og siden vi fortsatt har mye å ordne ved siden av praksis og lesing er det godt å se at ting faller på plass. Vi har nettopp fått tilsendt flotte fjellstøvler og sko fra Alfa som vi har klødd etter å prøve ut, og regner med at vi snart får resten av bekledningen i boks. Vi vil begynne å skrive på utstyrssiden etter hvert som vi har skaffet det utstyret vi definitivt skal bruke. Følg med!

Jeg hadde en aktiv påskeferie hjemme i Oslo, med tur på hjernen og utflukter hit og dit. Etter avtale med Den Lille Nøttefabrikken sto det åtte esker med diverse nøtter og ventet på meg i Moss, og med god hjelp fra mor og "Reidun"(gps-en i bilen) fikk jeg navigert meg fram til godsakene.

Jarle i aksjon!
Mer spennende var det likevel dagen etter, da jeg tok med meg oversikts- og detaljkart over Nord-Norge og tok turen til Enebakk for å besøke Jarle Nilsen. Han har jobbet lenge i Troms Turlag, vandret i traktene hele livet  og selv gått Norge på langs i etapper fra 1992 til 2008. For tiden jobber han med å merking av E1 - en vandrerute som skal strekke seg fra Nordkapp til Sicilia i Italia. Jeg hadde håp om å få noen anbefalinger om rute enkelte områder, og kanskje noen generelle tips fra en erfaren nordlending. Møtet gikk over all forventning, og jeg dro derfra med detaljert ruteanbefaling tegnet inn med tynn blyantstrek helt fra Nordkapp i Finnmark til Børgefjell i Nord-Trønderlag, samt informasjon om terreng, utsikt, elver, hytter, busstider og butikker. Makan til detaljhukommelse. Såppas god lokalkunnskap sparer oss for en haug med tid og arbeid! Takk for det :)

Norge på gulvet hos Hilde, med
planlegging av depoter
Jeg tok også et shoppingraid og sanket diverse turutstyr, og pakket bilen full med nøtter, turklær, liggeunderlag, solbriller, tekniske duppeditter og solbærtoddy før jeg kjørte opp til barteby etter ferien. Nå er rubbel og bit stappet inn i den nye leiligheten Hilde har skaffet seg, og det er også her to av frøknene skal sitte å pusle de siste puslebitene mellom esker med mat, freske turgevanter, kart og notatblokker. Leiligheten har allerede huset sitt første møte (med Merethe på Skype), og vi kan nå være fornøyde med å ha spikret rute, steder for utsending av mat og kart, og relativt nøyaktig tidsbudsjett for etappene nord for Trondheim. Så alle som har lyst til å tilbringe noen sommerdager med oss kan bare ta kontakt, så skal vi fortelle dere når vi planlegger å være hvor!


Arnfinn med mesteparten av
shoppingturens fangst
Igår åpnet sommersportsmessa i Trondheim Spektrum, og undertegnede tok seg en spontantur innom på vei til sosialt samvær på Studentersamfundet. På messa sto noen trivelige typer i en bod og reklamerte for DryTech, og før jeg visste ordet av det hadde jeg kjøpt 80 pakker Real Turmat til spesial-frøken-pris og betalt med kredittkortet til Arnfinn som var med. Han fikk også gleden av å hjelpe meg å bære de åtte eskene, og de ble pent nødt til å følge med både på restaurant- og cafébesøk :)

Til slutt det vi synes er ekstra spennende - Hilde og Ingrid har bestilt flybilletter til Honningsvåg! 8.juni reiser vi, 10. juni begynner vi å tasse nedover. Nå er det offisielt ingen vei tilbake! Litt stilig å bestille enveisbillett til ingenmannsland :) Det er litt trist at vi kanskje ikke blir tre frøkner på Nordkapp, hvis Merethe slutter senere og må komme syklende etter. Men hun er gira på å få det til å funke, og det vil uansett ikke ta lang tid før trioen er komplett!

Og aller sist - Frøknene gratulerer Norrøna med 82-årsdagen idag. Hurra!

Turklem fra Ingrid

2 kommentarer:

  1. Hei! Dette blir moro! Skal dere gå helt til svenskegrensen (Halden) eller stopper dere på Sørlandet?

    Utrolig morsomt dette prosjektet, jeg følgere dere!
    Har forresten et tips til bekledning: Bridgedale sokker. De har Linere - som transporterer vekk svette/fukt fra føtter og ut i "yttersokken". I tillegg motvirker de gnagsår - effektivt. Dette er også første sokken jeg har sett som har garanti på 3-5 år... =)
    Sjekkes ut på: bridgedale.no!

    Lykke til, hilsen Vemund

    SvarSlett
  2. Hei Vemund!

    Takk for sokketips! Vi stopper på Lindesnes ja, og da blir det nok for motor hjem igjen :)

    Moro at du følger oss!

    SvarSlett