Etappe 8: Folksomt i fjellet

På denne etappen hadde vi sendt teltet til Umbukta Fjellstue og baserte oss derfor på å sove på hytter. For de som er lokalkjent har vi overnattet på disse hyttene:

Tjårvihytta- Balvasshytta- via Argaladhytta- Trygvebu- Lønsstua- via Saltfjellstua- Krukkistua- Bolna- Virvasshytta- Kvitsteindaltunet- via Sauvasshytta- Umbukta

Vi startet etappen med å gå rundt det store Balvatnet. Underveis til hytta møtte vi en mann som går Norge på langs i etapper. Vi trengte ingen videre introduksjon, da han visst godt om oss og vår tur! Kjendisfrøkner!Vel fremme på Balvasshytta måtte vi innse at vi hadde selskap av husmus. Ingrid ble skremt da hun møtte rakkern i døra med et blikk som røpte at den ville inn i varmen! Mus skulle bli en gjenganger på denne etappen!

Ferden gjennom junkerdal nasjonalpark var utrolig flott i frodig terreng! Anbefales. Vel nede på Lønsstua like ved E6 hadde vi en koselig kveld! Pancakes med egenplukket blåbærsyltetøy sto på menyen. En slager som fristet til gjentakelse. Senere på kvelden kom Ingrids venninde Eline og kjæresten hennes Anders å besøkte oss på hytta. De kom rett fra klatreferie i Lofoten. Godt å høre at det ikke bare er vi som tilbringer sommeren i aktivitet. Med seg hadde de melk og frukt! Dette settes stor pris på.

Videre sto Saltfjellet nasjonalpark for tur! Variert terreng med skog, myr og steinlandskap kan beskrive stedet. Vi fikk noen fine dager der. Som nevnt møtte vi mange trivelige folk. Blant annet møtte vi Kristin- ei dame som hadde gått Norge på langs som 25-åring. Det vil si- da hun kom til Umbukta ble hun sjarmert i senk av en kar som tok henne med på tur over Svartisen. Dette resulterte i at turen ble avsluttet, og de giftet seg. Makan til solskinnshistorie!

Ved ankomst på Kvitsteindalshytta var vi 3 slitne frøkner. Merethe skulle rett i seng og alle så for seg en tidlig kveld. Når vi kom til hytta var det tydelig at noen hadde kommet oss i forkjøpet. Utenfor sto det brus, gele og vaniljesaus. Noen skulle virkelig kose seg! Plutselig åpner en ung mann som er skremmende lik Anders døra: "Datata" roper han og slår ut armene. Det viste seg at det faktisk var Anders! Vel inne skjønte vi at vi virkelig skulle meske oss: taco, egg, bacon, seigmenn og mye mer. Anders var med oss i etappen fra Setermoen til Narvik og så sitt snitt til å stikke opp å overraske oss da soverommet hans i Trondheim måtte renses for maur! Utrolig artig med impulsive folk som er ivrige på turen og på å hjelpe oss. Dette vil vi gjerne ha mer av. Motivasjon!

Siste dagsmarsjen til Umbukta var vi alle klare for hviledag. Det var fantastisk å komme ned hit og endelig møte NPL- kjendisen og innehaver Tor Inge. Han har gått turen både på sommer og vinter. Han har visstnok rekorden og har gått turen på kortest tid! Sprek mann. Nå har vi innlosjert oss her og har hatt en farlig avslappende dag! Vi har funnet ut at dette er den mest avslappende hviledagen vi har hatt. Nå ligger vi gode og mette i senga og ser på tv. Superstas! Her møtte vi også en kar som går fra sør til nord ved navn Håvard! Vi utvekslet både rutetips og erfaringer. Dette er den første personen vi møter som er på samme tur som oss. Les mer om Håvard på:

http://www.npl2011.no/ !

Nå tusler vi videre med kurs mot Børgefjell. Her skal vi møte vår koordinator Odd. Vi glær oss. Om 2 uker er vi i Trondheim og tar en hviledag der. Det er jammen ikke lenge til!

Turhilsen fra oss

1. Hei jenter, og takk for sist! Det ble et ufrivillig avbrekk et par dager etter jeg traff dere. Skadet hund, så nå er jeg i Mo og venter på å få sendt henne hjem. Håper alt fortsatt fungerer bra for dere. Skulle gjerne hørt foredraget deres, men det spørs vel om jeg fortsatt er på vandring videre nordover. Lykke til videre på turen. Dere var en skikkelig fin gjeng!

2. Hyggelig å høre fra deg, Håvard! Vi leste om hunden din, det var trist. Regner med at det dermed skar seg med avtalen over Blåmannsisen, men du får nok en knalltur inn i Sverige istedet! Håper det også ordner seg med foten din, og at du til slutt oppnår den deilige følelsen av å stå på Nordkapp. Stå på, og god tur videre!
    PS: Håper vi ses på NPL-treff snart ;)