En jobbe må, for god turgåer å bli

Mulig det hørtes ut som vi slet på tur til Stjørdal, men vi er i hvert fall på god vei til å bygge opp kroppen til å takle enda større påkjenninger. Vår klassekollega og treningsekspert Signe har gitt oss en gjeng med øvelser som passer til vårt spesifikke formål, og Hilde og jeg har vært i styrkerommet og innviet vårt nye program! Det skal sies at undertegnede er ganske grønn når det gjelder styrketrening; fjelltur, jogging og sykling er gull, men styrkerommet har aldri vært min venn. Så Hilde spilte rollen som treningscoach og jeg som lærevillig elev. 

Et par runder rundt for å titte på apparatene og gjøre seg kjent, deretter til verks. Vekter ble løftet og knær ble bøyd, og kapasiteten i form av antall kilo på stanga ble kartlagt. Uten å oppgi noen tall kan vi jo si at det er nok å jobbe med, men Hilde er en glimrende coach, og med litt knakende god gangstah-rap på høytalerne går tida fort! Etter god dokumentasjon av økten både skriftlig og billedlig var det hjem og spise omelett og karbis.
Målet framover er å trene 4-5 ganger i uka, med både styrke, kondisjon og turer med sekk. Det skal bli spennende å se framgangen på styrkerommet(vil vi klare å ta vår egen vekt i benken?), og om vi merker forskjell på formen generelt. Mens Hilde flittig bruker treningsrommet på jobben, prøver jeg å presse trening inn i hverdagsrutinene. Jeg har gjort det til vane å stappe skolesekken min oppi en større sekk (med Norges Lover, manualvekter og glassflaske med vodka i bunnen) før jeg går en halvtimes oppoverbakke til skolen, og har lært meg å ignorere undrende blikk. Det hender jeg føler meg litt utilpass der jeg går med stappa tursekk til bedpres, men folk skal få lov til å tro at jeg konstant er på reisefot. 

I Oslo bruker Merethe en del tid på styrkerommet, og er på fornavn med de store gutta i jernpumpegjengen. Hun har vært og tasset i Huldreheimen med tung sekk og ski på beina, og er fortsatt ved godt mot. Kjæresten er særdeles ivrig, og sørger for å dra henne med ut i skogen støtt og stadig med sekken full av vannflasker. Det er gutten sin det.


Vi held fram med fullt fokus. Trening er artig!

Hilde har funnet sin favoritt.
Ingrid


Ingrid tester ut pilates-ballens mange bruksområder.
50 kilo knebøy - lætth
Harde styrkeøvelser gir behov for reflektering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar